selamat datang, ahlan wa sahlan....

WELCOME..
SELAMAT DATANG.

PLEASE COME IN.
JEMPUT MASUK.

SORRY IF THIS BLOG SITE SEEM NOT PERFECT.
MAAF JIKA LAMAN BLOG INI KELIHATAN KURANG SEMPURNA.

Khamis, 8 April 2010

HALAL DAN HARAM....

kita suke gduh psl bnda ni...

nak buat cmne, mmg kwjipn bkn lg sunt...harus pon dah lbih sgt.


skrg kita sibuk gduh cop sijil halal..logo la..itu la..ini la..


ye2..i know la.

skali sdh smggu lpas jumaat kat gdgsa ( 2 april )..best tol khutbhnye.

halal dan haram..


x cukup lg ptg ni plak ( 8 april ) kna tibai lg halal dan haram cramahnye...


kita gduh2 buat ape..yg pntg skrg jgn gduh dah buat keje masing2..jlnkn tggungjwb anda sbagai muslim yg prihatin utk agama dan kemaslahatan umat islam saudara kita dulu.

ok, yg best kalo suma halal tpi duit plak dari jln yg hram cmane?

mkn sdap pon x guna...haram seharamnyer.


ok, kalo tnaman/ ternak bndanya halal...tapi tnah atau kawasn atau bhn mknan trnak td dari rmpasan dri org yg brhak.kire rmpas tnah paksa, ugut, curi,...haram jgk la namanya.


skrg nih hrm dan halal bukn skit tau dari A - Z smpai mula nak lahir smpai nak msuk lobg kubur pon bnda ni jgk yg blgar kat skitr kita.


jd..haram dan halal bkn blh main2..tu psl nape ramai org muslim hari ini kturunanya hncus..degil, hbat rkod jnayahnya, rosk akhlknya, dan mcm2 lg la yg negatif. seglintir saja yg ok..kkl dan bhgia walo x kaya maupon brete. ank2nya bjaya jd muslim cmrlg.


sbab setiap ape yg disuap ke dalam mulut anak2 mreka dan diri mereka sumanya ada kbrkatan dari Allah, mreka tkut akan dosa dan kcurngn dlm mncari rezki di dunia. mreka jaga suma prkara pada diri mreka. brulah jd org yg cmrlg utk lulus ke tmpt yg plg aman dan dimuliakn di hari perhitungan.


jd..buat semua sahabat ku...yg diingati..saudaraku yg disayangi..mulai hari ini berazamlah utk mencari kbrkatan dalam rezeki. nafkah dunia yg plg bererti, dari setiap kringt pnat lelahmu yg plg brnilai dan dberkati. jgn cuai..walo setitip yg trcampor nodanya x mdh hilg. makanlah yg halal, usahakan yg hall, yg kau tahu asal usulnya. jgn kau sumbt dlm ulutmu apa yg shubahat walo sikit pun jagn kau ambil apa yg bukn hak kamu walo ia tresedia di situ. kerna apa yg dihadapan matamu blum tentu ia hak kamu. jagalah dirimu dari kemurkaan Allah. mohonlah pada-Nya minta dijauhkan dari yg mragukan malh jgn sekalipun terhampir dgn yg pasti maopon yg tidak pasti. semoga korg slmt hari ini sampai hari akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan